07 apr 2017

Samen warmlopen voor de 10 Miles

Het perfecte moment voor een start-to-run.


Enkele tips:

  • Probeer niet meteen alles te geven!
    Bouw stilaan op. Wanneer u op het einde van een loopsessie voelt dat u nog wel wat reserve hebt, was uw tempo goed. Vergroot ook geleidelijk aan uw loopafstand.
  • Met een lege of volle maag geraakt u er niet!
    Ga niet meteen na het eten lopen, wacht 2 à 3 uur. Wacht ook niet te lang, want lopen zonder energievoorraad voor uw spieren en hersenen is niet gezond.
  • Lekker warmlopen!
    Wanneer u voor een rustige duurloop gaat, is enkele minuten langzaam inlopen voldoende als opwarming. Bij een stevige intervaltraining kan u best een kwartier opwarmen, met een combinatie van kort inlopen, gevolgd door enkele losmakende oefeningen (bv. huppelen, armzwaaien) en rekoefeningen, en opnieuw inlopen. Ook bij koud weer is dit geen overbodige luxe. U vermijdt er niet alleen blessures mee, maar ook uw rendement zal hoger liggen.
  • Vele voeten maken licht werk!
    Elke dag de motivatie en moed vinden om te gaan lopen, is niet vanzelfsprekend, vooral niet als het koud of regenachtig is. Daarom is het soms makkelijker om samen te trainen. Er is altijd wel iemand die het initiatief neemt.
  • Adem in, adem uit!
    Het is belangrijk om regelmatig en rustig te ademen. Adem bijvoorbeeld twee passen in en twee passen uit. Let op dat u uw loopsnelheid aanpast aan uw ademhaling en niet omgekeerd.
  • Cool down!
    Misschien ziet die zachte, warme zetel er wel zeer aanlokkelijk uit na een stevige inspanning, maar u kan best nog even wandelen en enkele lichte oefeningen doen. U zal sneller herstellen van uw inspanning.
  • Houd uw vorderingen bij!
    U hoeft daarvoor geen dure gadgets aan te schaffen. Vergelijk de gelopen tijden en meet af en toe uw gewicht. Dit zal uw motivatie ten goede komen.
  • 10 Miles!
    Denkt u nu dat die 16 km toch wel erg lang is, weet dan dat het op 21 april best wel zal meevallen. Uw collega’s die meelopen, uw persoonlijke fanclub, verkeersvrije straten, mooie omgeving,… Het helpt allemaal om u die extra duw in de rug te geven en met een grote glimlach over de finishlijn te gaan.
  • En niet te vergeten!
    Door al de sporten: slaapt u beter, zit u lekkerder in uw vel, krijgt u meer energie, verlaagt uw bloeddruk, heeft u een beter humeur, ziet u er beter uit, gaat uw seksleven erop vooruit…Redenen in overvloed om mee te lopen!